Informacje ogólne
Szkolenie teoretyczne do kompetencji pilota STS, zgodnie z treścią scenariuszy standardowych STS-01 i STS-02 nie jest wymagane. Mimo to zaleca się, by w ramach przygotowania do egzaminu teoretycznego do kompetencji pilota w kategorii szczególnej wykorzystać możliwość szkolenia do kompetencji pilota A2 oferowanego komercyjnie lub bezpłatnie oraz skorzystać z oferty operatorów szkolących i przejść część teoretyczną szkolenia do STS. To znacznie ułatwi każdemu zapoznanie się z wymaganiami prawnymi opisanymi w treści scenariuszy standardowych (UE) i jednocześnie przygotuje kandydata do szkolenia praktycznego. Przystępnie i profesjonalnie poprowadzony wykład o wymaganiach wynikających z STS ułatwi zdanie egzaminu teoretycznego i przyspieszy proces szkolenia praktycznego w oparciu o zdobytą wiedzę.
Kolejność zdobywania kompetencji pilota do STS jest dowolna – zgodnie z prawem nie ma znaczenia czy w pierwszej kolejności kandydat przejdzie szkolenie praktyczne czy zda egzamin teoretyczny, jednak wieloletnia praktyczka pokazuje, że taka kolejność: szkolenie teoretyczne (nieobowiązkowe przy STS) – egzamin teoretyczny – szkolenie praktyczne daje najlepsze rezultaty i cały proces powinien być odbywać się bez długich przerw.
Egzamin teoretyczny
Kandydat chcący uzyskać kompetencje pilota do STS (certyfikat wiedzy teoretycznej pilota BSP w kategorii szczególnej), zgodnie z warunkami zapisanymi w treści STS-01 i STS-02, musi posiadać kompetencje pilota A1/A3 oraz zdać dodatkowy egzamin teoretyczny prowadzony przez wyznaczony przez Prezesa ULC podmiot. Egzamin prowadzony jest w formie testu, składa się z:
- dla posiadaczy kompetencji A2: 30 pytań (z dziedzin: przepisy lotnicze, ograniczenia możliwości człowieka, procedury operacyjne, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi, ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych), czterech odpowiedzi przy każdym pytaniu z czego tylko jedna jest prawidłowa, egzamin uznaje się za zaliczony jeśli kandydat uzyska co najmniej 75% poprawnych odpowiedzi,
- dla posiadaczy kompetencji A1/A3: 40 pytań (z dziedzin: przepisy lotnicze, ograniczenia możliwości człowieka, procedury operacyjne, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi, ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, meteorologia, osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu), czterech odpowiedzi przy każdym pytaniu z czego tylko jedna jest prawidłowa, egzamin uznaje się za zaliczony jeśli kandydat uzyska co najmniej 75% poprawnych odpowiedzi.
Podmiot wyznaczony (egzaminujący) prowadzi egzamin w imieniu Prezesa ULC, z wykorzystaniem bazy pytań jeśli taka jest udostępniona i na warunkach określonych w decyzji administracyjnej oraz wytycznych Prezesa ULC. Kandydat, po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu, otrzymuje od podmiotu wyznaczonego (egzaminującego) potwierdzenie tego faktu. Potwierdzenie to powstaje w dwóch egzemplarzach (jeden dla osoby zdającej, drugi pozostaje w aktach podmiotu) stanowi dowód na zaliczenie z wynikiem pozytywnych tego egzaminu. Dokumenty te mogą, za zgodą kandydata, funkcjonować wyłącznie w wersji elektronicznej jeżeli podmiot wyznaczony, a dokładnie jego personel i sam kandydat dysponują podpisem kwalifikowanym lub osobistym. Potwierdzenie powinno zawierać co najmniej: nr dokumentu, nazwę podmiotu wyznaczonego, nr decyzji o wyznaczeniu, imię i nazwisko egzaminowanego kandydata, jego nr pilota, datę egzaminu, uzyskany wynik w %, informację o rodzaju egzaminu (STS-01 czy STS-02 oraz A2), datę i podpis przedstawiciela podmiotu wyznaczonego, datę i podpis osoby zdającej egzamin.
Podmiot wyznaczony, nie później niż w 7 dni po egzaminie informuje drogą elektroniczną Prezesa ULC o przeprowadzonych z wynikiem pozytywnym egzaminach przesyłając na adres zestawienie w pliku excel. Kandydat uzyskuje kompetencje po wydaniu certyfikatu wiedzy przez Prezesa ULC (elektronicznie poprzez rejestr operatorów na drony.gov.pl).
Szkolenie praktyczne
Szkolenie praktyczne do STS musi odbywać się z wykorzystaniem bezzałogowego statku powietrznego oznaczonego klasą C5 (do STS-01) lub C6 (do STS-02). Szkolenie to nie ma ram czasowych a o ilości czasu potrzebnego do zakończenia szkolenia decyduje operator szkolący. Szkolenie prowadzone jest zgodnie z treścią każdego z STSów, po jego zakończeniu operator szkolący sporządza Sprawozdanie z oceny umiejętności praktycznych zgodnie z treścią dodatku 3 do rozporządzenia 2019/947 i Potwierdzenie (WZÓR) ukończenia szkolenia praktycznego do STS - plik do pobrania543.95 KB Obydwa dokumenty sporządzane są w dwóch egzemplarzach, po jednym Sprawozdaniu i jednym Potwierdzeniu dla operatora szkolącego i ucznia – pilota.
Szkolenie praktyczne może odbywać się również z uwzględnieniem odstępstwa nr LBSP/SPEC/O/2024-01 dotyczącego operatorów, którzy zamierzają prowadzić szkolenie praktyczne i ocenę umiejętności praktycznych pilotów BSP na podstawie PDRA-S01/S02 w odniesieniu do operacji objętych STS-01/02 dronami bez oznaczenia etykietą klasy C5 lub C6. Odstępstwo to zostało wydane przez Prezesa Urzędu na podstawie art. 71 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 2018/1139 na okres 8 miesięcy (do 15.11.2024 r.).
W celu możliwości przeprowadzenia takiego szkolenia operator szkolący jest zobowiązany:
- zapoznać się z treścią:
PDRA-S0155.87 KB lub PDRA-S0275.17 KB - w oparciu o wybrane PDRA sporządzić instrukcję operacyjną (INOP), a następnie
- złożyć do ULC wypełnioneoświadczenie PDRA539.61 KB
Szkolenie pilotów BSP na podstawie PDRA-S01 lub PDRA-S02 w odniesieniu do operacji objętych STS-01 lub STS-02 jest możliwe:
- dla lotów na podstawie PDRA-S01 w odniesieniu do operacji objętych STS-01 – podczas szkolenia praktycznego można eksploatować BSP, którego charakterystyka i funkcjonalność jest zbliżona do klasy C5;
- dla lotów na podstawie PDRA-S02 w odniesieniu do operacji objętych STS-02 – podczas szkolenia praktycznego można eksploatować BSP, którego charakterystyka i funkcjonalność jest zbliżona do klasy C6.
Oznacza to, że dron musi spełniać wszystkie wymagania określone w części 16 rozporządzenia 2019/945 (klasa C5) lub części 17 rozporządzenia 2019/945 (klasa C6), przy czym BSP nie musi:- być oznaczony etykietą klasy C5 lub C6 oraz
- zawierać opublikowanej przez EASA noty informacyjnej przedstawiającej stosowne ograniczenia i obowiązki, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/947.
W ramach wydanego odstępstwa członkowie personelu odpowiedzialnego za szkolenie praktyczne muszą posiadać poświadczenie członka personelu odpowiedzialnego za szkolenie praktyczne oraz krajowy scenariusz standardowy odpowiadający warunkom wykonania operacji:
- jeżeli członek personelu odpowiedzialny za szkolenie praktyczne posiada: NSTS-01, NSTS-02, NSTS-03, NSTS-04 jest uprawniony do przeprowadzenia szkolenia praktycznego na podstawie PDRA-S01 w odniesieniu do operacji objętych STS-01;
- jeżeli członek personelu odpowiedzialny za szkolenie praktyczne posiada: NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07, NSTS-08 jest uprawniony do przeprowadzenia szkolenia praktycznego na podstawie PDRA-S02 w odniesieniu do operacji objętych STS-02.
Operatorzy szkolący muszą prowadzić rejestr instruktorów, którzy korzystają z niniejszego odstępstwa.
O fakcie zakończenia procesu szkolenia, Prezesa ULC informuje operator szkolący przesyłając na adres plik excel z wykazem osób, które zakończyły szkolenie.
Pilot – uczeń uzyskuje kompetencje po podświetleniu w rejestrze operatorów, w profilu pilota na drony.gov.pl właściwego kafelka.
PAMIĘTAJ: legalne wykonywanie lotów wedłg STS wymaga od pilota zaliczenia egzaminu teoretycznego i szkolenia praktycznego. Tylko gdy kandydat spełnia oba te warunki łącznie staje się pilotem, który może wykonywać loty dla operatora posiadającego ważne potwierdzenie przyjęcia i kompletności oświadczenia w kategorii szczególnej (więcej o oświadczeniach: TUTAJ).
W rejestrze operatorów, w profilu pilota muszą być podświetlone dwa kafelki potwierdzające uzyskanie przez pilota pełnych kompetencji do wykonywania lotów na postawie scenariuszy standardowych. W przeciwieństwie do kompetencji pilota w ramach NSTS (jeden kafelek potwierdzający uzyskanie kompetencji), kompetencje pilota STS składają się z dwóch niezależnych części: egzaminu teoretycznego (ważnego 5 lat) i szkolenia praktycznego (bezterminowego).