Podmiot zainteresowany ubieganiem się o koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego zobligowany jest do wypełnienia nw. wymagań.
UWAGA: W przypadku ubiegania się o Certyfikat Przewoźnika Lotniczego (AOC) nie ma obowiązku spełnienia poniższych wymagań.
WYZNACZENIA OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA ORGANIZACJĘ OCHRONY PRZEWOZÓW PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI (tzw. Kierownika ds. ochrony /Security Managera).
Osoba odpowiedzialna za organizację ochrony przewozów przechodzi rozszerzone sprawdzenie przeszłości zgodnie z zasadami opisanymi w zakładce „Sprawdzanie przeszłości”
Osoba odpowiedzialna za organizację ochrony przewozów przed objęciem tego stanowiska przechodzi kolejno następujące szkolenia z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, o których mowa w załączniku do rozporządzenia 2015/1998:
- 11.2.2 – szkolenie podstawowe;
- 11.2.4 - specjalistyczne szkolenie osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli .
w zakresie ochrony (przełożonych); - 11.2.5 - specjalistyczne szkolenie dla osób ponoszących na szczeblu krajowym lub lokalnym ogólną odpowiedzialność za zapewnienie zgodności programu ochrony i jego wdrożenia ze wszystkimi przepisami prawa (kierowników ds. ochrony.
Powyższe szkolenia przeprowadza certyfikowany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego instruktor w oparciu o zatwierdzony przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego program szkolenia.
Osoba odpowiedzialna za organizację ochrony przewozów musi posiadać pisemne upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej lub poświadczenie bezpieczeństwa wraz z zaświadczeniem o przeszkoleniu w zakresie ochrony informacji niejawnych
Szczegóły na temat dostępu do informacji niejawnych - link
ZATWIERDZENIA PROGRAMU OCHRONY
Wytyczne dotyczące zatwierdzenia programu ochrony
REALIZOWANIA WEWNĘTRZNEJ KONTROLI ZGODNOŚCI
Wewnętrzna kontrola zgodności realizowana jest przez audytora wewnętrznego. Informacje na temat wewnętrznej kontroli zgodności
DODATKOWE OBOWIĄZKI
Koncesjonowany przewoźnik lotniczy, zgodnie z §2 ust.1 pkt. 1 zał. do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego:
- współdziała ze Strażą Graniczną w zakresie realizacji czynności związanych z wykonywaniem wart ochronnych w trakcie lotów określonych przez Prezesa Urzędu jako loty wysokiego ryzyka,
- przekazuje Prezesowi Urzędu oraz Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego informacji, o których mowa w §2 ust. 1 pkt 1 lit. b zał. do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego,
- wykonuje inne zadania określone w odrębnych przepisach, promuje kulturę ochrony lotnictwa cywilnego w ramach struktur organizacyjnych przewoźnika lotniczego, w tym wśród personelu lotniczego i personelu pokładowego.