Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/1358 z dnia 2 czerwca 2022 r. oraz Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1361 z dnia 28 lipca 2022 r. zostały wdrożone przepisy Part 21 Light. Przepisy te zawarte są w załączniku 1b do Rozporządzenia Komisji (UE) 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. Dotyczą one projektowania i produkcji nieskomplikowanych statków powietrznych przeznaczonych przede wszystkim do użytku sportowego i rekreacyjnego oraz związanych z nimi części.
Przepisy Part 21 Light umożliwiają organizacji dwie możliwości produkcji w zależności od sposobu zatwierdzenia wyrobu:
- Deklaracja zgodności produkcyjnej zgodnie z podczęścią G Załącznika 1b (Part 21 Light)
- Zgłoszenie w sprawie zamiaru produkcji zgodnie z podczęścią R Załącznika 1b (Part 21 Light)
Wybór zależy od tego, czy organizacja zajmuje się rynkiem, na którym poszczególne samoloty ostatecznie powinny otrzymać zgodne z ICAO świadectwo zdatności do lotu (CofA), oparte na certyfikacie typu (TC), czy też (niekoniecznie zgodne z ICAO) ograniczone świadectwo zdatności do lotu (RCofA) bez zatwierdzonego projektu przez EASA.
Zainteresowana organizacja przed wyprodukowaniem wyrobu lub części deklaruje swoją zdolność produkcyjną zgodnie z wymaganiami zawartymi w sekcj A podczęści G załącznika 1b przepisów Part 21 Light składając wniosek na druku nr 203 EASA.
Organizacja wykazuje zgodność wyrobów lub części z właściwymi danymi projektowymi (wystawiając Form 52B dla wyrobu lub Form 1 dla części) zgodnie z wymaganiami sekcji A podczęści R załącznika 1b przepisów Part 21 Light i informuje o tym nadzór składając oświadczenie na druku nr 205 EASA.
Wniosek na druku nr 203 EASA oraz nr 205 EASA wnioskujący składa do Departamentu Techniki Lotniczej.