IMC to skrót oznaczający warunki meteorologiczne dla lotów według wskazań przyrządów (definicja z Załącznika 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym „Przepisy ruchu lotniczego”)
Warunki meteorologiczne dla lotów według wskazań przyrządów (IMC) to warunki meteorologiczne wyrażone w postaci widzialności, odległości od chmur oraz pułapu (wysokości), mniejsze niż minima określone dla warunków VMC czyli warunków meteorologicznych dla lotów z widocznością.
Niezamierzone wejście w IMC to sytuacja, w której pilot traci kontakt wzrokowy z ziemią z powodu pogarszających się warunków meteorologicznych.
Najczęstszym powodem niezamierzonego wejścia w IMC jest „przesuwanie granic” warunków VFR zamiast zawracania w obliczu pogarszającej się pogody. Inne elementy, które mogą podwyższać ryzyko to nieodpowiednie planowanie długich przelotów oraz ograniczona widzialność w przypadku lotów nocnych.
Niezamierzone wejście w IMC to jedna z najbardziej wymagających sytuacji, jakich może doświadczyć pilot. Dezorientacja, duże ryzyko wypadku i krótki czas na reakcję sprawiają, że niezamierzone wejście w IMC jest przyczyną, pośrednią lub bezpośrednią, wielu incydentów i wypadków lotniczych.
Z danych jakimi dysponuje Urząd wynika, że w Polsce doszło do 9 zdarzeń tego typu, w tym 7 wypadków, w których w sumie śmierć poniosło aż 11 osób.
Rozpoznanie sytuacji i przyznanie, że znaleźliśmy się w warunkach IMC jest najważniejszą częścią procesu wychodzenia z tej sytuacji, a najczęstszym błędem, który je utrudnia jest próba zejścia w dół w celu przywrócenia warunków VFR.
Statystyki amerykańskiego NTSB pokazują, że piloci śmigłowców, którzy w lotach VFR znajdą się w warunkach IMC, mają jedynie 14% szans na przeżycie tej sytuacji.
Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim UNIKANIE wejścia w warunki IMC!
Prezentacja - Helicopter Inadvertent IMC3.43 MB
Zagrożenia pogodowe dla lotów VMC | Wspólnota EASA (europa.eu)
Zapraszamy do obejrzenia materiału EASA's Safety Promotion Team