W dniach 30 listopada -1 grudnia 2023 r., już po raz 17, odbyła się Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym (KBL). Tym razem Gospodarzem wydarzenia była Uczelnia Łazarskiego.
Konferencja zorganizowana została w formie hybrydowej. Osoby uczestniczące w konferencji w formie stacjonarnej miały możliwość zadawania pytań prelegentom i uczestniczenia
w dyskusji. Ci, którzy zgłosili wcześniej swoje uczestnictwo w formie zdalnej, mogli wyrazić swe opinie na czacie. Wydarzenie zgromadziło ok. 150 osób na miejscu, a prawie 100 kolejnych słuchało transmisji online.
Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym jest jednym z największych cyklicznych wydarzeń organizowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa lotniczego w Polsce, a poruszane tematy dotyczą zarówno sektora lotnictwa komercyjnego (CAT), jak i lotnictwa ogólnego (GA). Co roku w konferencji uczestniczy szerokie grono specjalistów – przedstawicieli organizacji z branży lotniczej (portów lotniczych, przewoźników, organizacji szkolących, obsługowych, projektujących), a także ze środowisk badawczych i naukowych oraz indywidualnych użytkowników statków powietrznych.
Jak co roku konferencję otworzył Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Pan Piotr Samson. Słowo wstępu wygłosił Rektor Uczelni Łazarskiego JM prof. dr hab. Maciej Rogalski. Konferencję poprowadził Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym Pan Roman Ożóg.
Podczas konferencji podpisano Porozumienie pomiędzy Uczelnią Łazarskiego a Urzędem Lotnictwa Cywilnego. W czasie wydarzenia kilka organizacji podpisało Deklaracje w sprawie kultury sprawiedliwego traktowania i przystąpiło do Forum Wymiany danych SMS.
Jak co roku w konferencji czynny udział wzięli przedstawiciele Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Podczas tegorocznej edycji poruszono tematy związane m.in.z podsumowaniem 2023 roku w zakresie wypadków i poważnych incydentów, a także działalnością ULC w obszarze zarządzania bezpieczeństwem. Omówiono miniony sezon pokazów lotniczych oraz wprowadzenie do rozporządzeń Part-IS.
W związku ze wzrostem liczby zdarzeń związanych z unruly passsenger poruszono najważniejsze zagadnienia z tym związane.
Nowością podczas tegorocznej Konferencji było przeprowadzenie w jej drugim dniu posiedzenia Krajowego Zespołu ds. Zderzeń Statków Powietrznych ze zwierzętami, a także posiedzenie Krajowego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Dróg Startowych (RST) w formie paneli dyskusyjnych, w których udział wzięli eksperci oraz kadra zarządzająca organizacji lotniczych.
Serdecznie dziękujemy prelegentom za przygotowanie i wygłoszenie ciekawych prezentacji oraz podzielenie się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Wszystkim uczestnikom bardzo dziękujemy za obecność i zainteresowanie udziałem w konferencji.
Departament Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym ULC
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacjami z Konferencji:
1._Głowne_statystyki_w_zakresie_wypadków_i_poważnych_incydentów.PDF1006.14 KB
2._Podsumowanie_2022_roku_w_zakresie_bezpieczństwa_w_lotnictwie_cywilnym.pdf4.36 MB
3._Podsumowanie_sezonu_pokazów_lotniczych_2023.pdf1.1 MB
4._Bezpieczna__organizacja__pokazów_lotniczych.pdf4.01 MB
6._Wprowadzenie_do_Rozporządzeń_Part_IS.pdf979 KB
8._Nadajniki_ELT_w_świetle_zmiany_właściciela_statku_powietrznego.pdf1.56 MB
11._Unruly__passenger.pdf1.22 MB