Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów – moduł dla lotnictwa komercyjnego
21 kwietnia 2011 r. odbyła się organizowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w zakresie lotnictwa komercyjnego.
Wczoraj odbyła się organizowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w zakresie lotnictwa komercyjnego.
Konferencję otworzył Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński, który powitał zgromadzonych i podziękował za liczne przybycie świadczące o rosnącej świadomości znaczenia bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Konferencja skierowana do sektora komercyjnego była szeroko reprezentowana przez przedstawicieli tej branży. Obecni byli m.in. reprezentanci przewoźników lotniczych, portów lotniczych, przedsiębiorstw lotniczych oraz środowisk naukowych jak również mediów lotniczych.
Uczestnicy wysłuchali informacji o stanie bezpieczeństwa lotów w lotnictwie komercyjnym. W 2010 roku zarejestrowano ogółem 1456 zdarzeń lotniczych, w tym 84 wypadki, 16 poważnych incydentów lotniczych, 692 incydenty oraz 664 inne zdarzenia lotnicze – mające możliwy wpływ na bezpieczeństwo. Łącznie użytkownicy statków powietrznych zgłosili 100 zdarzeń lotniczych, w tym 31 wypadków, z czego 7 ze skutkiem śmiertelnym, co oznacza, 42 % wypadków w kraju jest udziałem użytkowników spadochronów, motolotni, parkotni i paralotni z napędem.
Zgromadzeni wysłuchali informacji o zdarzeniach w zarobkowym transporcie lotniczym w 2010 roku w aspekcie „Top Five” EASA:
- RE – Runway excursion (wypadnięcia z drogi startowej)
- MAC – Mid-air collisions (niebezpieczne zbliżenia)
- CFIT – Controlled flight into to terrain (zderzenie z ziemią bez oznak utraty kontroli)
- LOC-I – Loss of control in flight (utrata kontroli podczas lotu)
- Ground Collision (kolizje na ziemi):
o RAMP (obsługa naziemna)
o GCOL (kolizja naziemna poza drogą startową)
o RI-VAP (wtargnięcie na pas startowy – pojazd, statek powietrzny, osoba)
Przedstawiciele Zespołu Lokalizacji zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym omówili zagrożenia z aspekcie „Top Five” EASA zgłoszone w ramach systemu dobrowolnego i poufnego zgłaszania informacji.
Dyskutowano również o aktualnych problemach transportu lotniczego:
- Zagrożeniach bezpieczeństwa operacji lotniczych związanych z oślepianiem wiązką światła laserowego
- Komputerowym wsparciu systemu zarządzania bezpieczeństwem na lotnisku Chopina w Warszawie
- Detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych – system PERUN
- Inicjatywie Airside Safety Group Poland – obsługa naziemna a kultura bezpieczeństwa
Na koniec przedstawiono zmiany w krajowych oraz europejskich przepisach lotniczych, implikacje i obowiązki podmiotów wynikające ze zmian.
Materiały konferencyjne:
-
Zintegrowane Systemy Bezpieczeństwa Transportu ZEUS
plik do pobrania 4.51 Mb -
Informacja o zdarzeniach w zarobkowym transporcie lotniczym w 2010 roku w aspekcie „Top Five” EASA
plik do pobrania 296.37 Kb -
Informacja Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych
plik do pobrania 1.48 Mb -
Przegląd wybranych zdarzeń lotniczych w międzynarodowym transporcie komercyjnym
plik do pobrania 2.91 Mb -
Polska na tle Europejskiego Programu Bezpieczeństwa w lotnictwie
plik do pobrania 1.46 Mb -
Wydarzenia o charakterze prawno-legislacyjnym
plik do pobrania 264.53 Kb -
Zmiany w przepisach operacyjnych EU – nowe wyzwania
plik do pobrania 1.27 Mb -
Kontrola ruchu na powierzchni lotniska w warunkach obniżonej widzialności
plik do pobrania 724.50 Kb -
Zagrożenie bezpieczeństwa operacji lotniczej związane z oślepianiem wiązką światła laserowego
plik do pobrania 519.31 Kb -
Detekcja i lokalizacja wyładowań atmosferycznych – system PERUN
plik do pobrania 3.45 Mb -
Plan promocji kultury bezpieczeństwa przez ASG Poland
plik do pobrania 554.13 Kb -
Obsługa naziemna a kultura bezpieczeństwa
plik do pobrania 572.57 Kb -
Komputerowe wsparcie systemu zarządzania bezpieczeństwem w porcie lotniczym im. Fryderyka Chopina w Warszawie
plik do pobrania 592.53 Kb
***
Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów – moduł dla lotnictwa ogólnego
31 marca 2011 r. odbyła się organizowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w zakresie lotnictwa ogólnego.
Jak podkreślił Grzegorz Kruszyński, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego otwierając Konferencję jej celem jest dokonanie wspólnej oceny obecnego poziomu bezpieczeństwa lotów, próba zidentyfikowania możliwych do rozpoznania zagrożeń oraz próba wskazania kierunków działania na najbliższe lata, tak, by poziom bezpieczeństwa był na możliwie wysokim poziomie.
Maciej Lasek, Zastępca Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych wyraził zadowolenie z faktu, że rośnie ilość sygnalizowanych zdarzeń lotniczych. Oznacza to, że wzrasta świadomość wagi ich zgłaszania dla właściwego rozpoznania oraz wprowadzenia adekwatnych działań profilaktycznych.
Przedstawiciel PKBWL zwrócił uwagę na planowane zmiany w prawie lotniczym dzięki którym badania wypadku lub poważnego incydentu z udziałem statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 2.250 kg będą mogły być przekazywane podmiotom lotniczym (PKBWL będzie nadzorowała badanie).
Maciej Lasek wspomniał, że w związku z tymi zmianami Komisja przeprowadzi szkolenia, będzie współpracowała z komórkami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo lotów w podmiotach lotniczych (np. w trakcie nadzorowania incydentów lub badania wypadków lotniczych). Komisja opracuje również podręcznik badania zdarzeń lotniczych.
Stan bezpieczeństwa lotów w 2010 r. podsumował Wiesław Wojtasiak, Naczelnik Wydziału Analiz i Statystyk Bezpieczeństwa Lotów ULC. Wynika z nich, że w 2010 roku zarejestrowano ogółem 1456 zdarzeń lotniczych, w tym 84 wypadki, 16 poważnych incydentów, 692 incydenty oraz 664 inne zdarzenia lotnicze.
Działania w zakresie bezpieczeństwa - jak podkreślił przedstawiciel ULC - wymagają współpracy na wszystkich poziomach zarządzania oraz bardzo dużej uwagi przykładanej do jakości wykonywanych czynności lotniczych, zarówno przez organizatorów szkolenia, jak i prywatnych użytkowników. Podwyższenie poziomu bezpieczeństwa lotów powinno leżeć we wspólnym interesie wszystkich, a podejmowanie środków zapobiegawczych i utrzymanie wysokiego poziomu powinno być skoordynowane i rozumiane jako wspólne dobro – podkreślił Wiesław Wojtasiak.
Andreja Jacek Dragić przedstawiciel Zespołu Lokalizacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym przypomniał jakie są cele i zasady działania Zespołu. Podkreślił, że Zespól nie zajmuje się badaniem wypadków, bądź incydentów lotniczych, odpowiedzialny jest za zbierane informacji pochodzących od środowiska lotniczego, które pozwolą na wskazanie potencjalnych obszarów zagrożeń dla bezpieczeństwa działalności lotniczej.
Małgorzata Rutkowska mówiła o Just Culture w ujęciu środowiska lotniczego General Aviation. Wspomniała, że kultura lotnicza to tworzenie atmosfery zaufania zachęcającej do dostarczania informacji służących poprawie bezpieczeństwa. Ich analiza powinna skłaniać nie do wyciągania konsekwencji w stosunku do osób, które popełniły błąd, ale do identyfikacji okoliczności podczas których ten błąd został popełniony. Jak wspomniała okolicznościami sprzyjającymi popełnianiu błędów są: niewłaściwe procedury, błędny system szkolenia, sprzeczne cele – szczególnie konflikty pomiędzy podnoszeniem bezpieczeństwa a kosztem wykonania określonej usługi lotniczej, brak standaryzacji w szkoleniu, programach, a zwłaszcza egzaminowaniu na różnych poziomach edukacji lotniczej, brak zaufania środowiska lotniczego do nadzorujących szkolenie.
Jako przyczyny zbyt małej ilości zgłoszeń zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo wskazała: naleciałości z minionych czasów, strach przed zawieszeniem w wykonywaniu czynności lotniczych, niedopasowanie uregulowań prawnych jak również nieznajomość przepisów, strach przed konsekwencjami zgłoszenia, zbyt mały nacisk ośrodków szkolenia na propagowanie wśród pilotów zwyczaju analizowania swoich błędów i dzieleniu się tymi informacjami ze środowiskiem lotniczym. Zachęcała do większej aktywności środowiska lotniczego oraz współpracy z Zespołem Lokalizacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym.
Podczas Konferencji mowa była również o niedostatecznym, nieadekwatnym do potrzeb kształceniu w zakresie bezpieczeństwa, czekających środowisko lotnicze zmianach w polskim i międzynarodowym prawodawstwie oraz założeniach Krajowego Programu Bezpieczeństwa.
Materiały konferencyjne:
-
Lotnictwo ogólne w 2010 r.
plik do pobrania 3.19 Mb
-
Informacja o zdarzeniach w lotnictwie cywilnym w 2010 roku
plik do pobrania 803.02 Kb
-
Założenia Krajowego Programu Bezpieczeństwa (SSP/ICAO), a wynikające z tego obowiązki państwa w ujęciu EASA
plik do pobrania 1.88 Mb
Streszczenie prezentacji
plik do pobrania 121.41 Kb
-
Just Culture w ujęciu środowiska lotniczego General Aviation
plik do pobrania 96.25 Kb
-
Standardy kształcenia w polskich uczelniach technicznych, a kultura bezpieczeństwa w lotnictwie
plik do pobrania 881.20 Kb
-
Wydarzenia o charakterze prawno-legislacyjnym
plik do pobrania 263.35 Kb
-
Lotniska ,,mniejsze’’, a SMS - System Zarządzania Bezpieczeństwem
plik do pobrania 761.93 Kb