W dniach 21-22 listopada odbyła się 18. Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym zorganizowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego we współpracy z Instytutem Lotnictwa - Siecią Badawczą Łukasiewicz.
Dwudniowe wydarzenie w formie stacjonarnej zgromadziło liczne grono ekspertów, praktyków i pasjonatów lotnictwa, którzy mieli okazję wysłuchać zarówno indywidualnych wystąpień prelegentów, jak i dwóch paneli dyskusyjnych, w których zabrali głos przedstawiciele istotnych dla środowiska lotniczego sektorów.
Konferencję otworzył Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Pan Julian Rotter. Uczestników powitał Pan Paweł Stężycki, Dyrektor Instytutu Lotnictwa – Sieci Badawczej Łukasiewicz. Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym Pan Roman Ożóg wygłosił słowo wstępu, a konferencję poprowadziła Pani Natalia Najgebaor z Departamentu Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym. W wystąpieniu inauguracyjnym zabrał głos Pan Maciej Lasek, Sekretarz Stanu i Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Prelegenci poruszyli podczas konferencji łącznie dwanaście tematów związanych z różnymi aspektami zarządzani bezpieczeństwem i zapewniania bezpieczeństwa w lotnictwie. Eksperci dzielili się ze słuchaczami swoją wiedzą, doświadczeniami i dobrymi praktykami. Uczestnicy spotkania mogli usłyszeć odpowiedzi na takie pytania jak: Gdzie zaczyna się nasze bezpieczeństwo? Jaka jest różnica pomiędzy szkoleniem a odprawą dla operatorów NON DG? Dlaczego klasyfikacja ryzyka jest ważna w procesie analizy zdarzenia? Czym jest safety action? Jakie są problemy z wdrażaniem SMS w organizacjach Part 145 (AMO)? Do czego stosować PART 26? Jak usprawnić współpracę w ramach (A)CRM? Co się dzieje w okresie przejściowym między zakończeniem szkolenia a wydaniem licencji? Z jakimi organizacjami międzynarodowymi współpracuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej? Ile pracy włożono w realizację i wdrożenie pomysłu holowania szybowca za śmigłowcem? Jaka to odpowiedzialność – karna czy cywilna? Co się zmieni w najbliższym czasie w zakresie wymagań dla agentów handlingowych? Jakie wyzwania niesie za sobą ochrona danych: pasażera oraz jego przelotu?
Podczas pierwszego panelu dotyczącego kultury bezpieczeństwa w organizacji lotniczej przedstawiciele różnych segmentów branży opisywali fundamenty kultury bezpieczeństwa i jej składowe (m.in. kultura raportowania, kultura sprawiedliwego traktowania) w swoich organizacjach. Paneliści wspólnie zastanawiali się jak budować zaufanie w organizacji i stać na straży kultury bezpieczeństwa.
Tematem przewodnim drugiego panelu dyskusyjnego były zagrożenia oraz wyzwania związane z zakłóceniami systemów nawigacyjnych wykorzystywanych w lotnictwie, w tym sygnału GPS oraz GNSS. Paneliści opisywali problem ze swoich perspektyw i dzieli się dostępnymi informacjami na temat możliwych działań proaktywnych i tych już wdrożonych przez podmioty lotnicze i organizacje międzynarodowe. Wartością dodaną konfrontacji perspektyw było podniesienie świadomości na temat złożoności zagadnienia, wagi zagrożenia spoofingu i jammingu oraz potrzeby współpracy międzysektorowej.
Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym, jak co roku, pozwoliła na wymianę doświadczeń, dyskusję o najnowszych wyzwaniach oraz poszukiwanie skutecznych rozwiązań w zakresie zapewnienia wysokich standardów bezpieczeństwa.
Organizatorzy serdecznie dziękują za tak duże zainteresowanie i aktywne uczestnictwo wszystkim prelegentom, panelistom oraz słuchaczom. Pasja lotnicza oraz chęć podjęcia dialogu były wspólnym mianownikiem spotkania dla prawie 260 osób podczas tegorocznej edycji wydarzenia.
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacjami z Konferencji:
Wytyczne dotyczące szkoleń i odpraw dla operatorów NON-DG.pdf2.83 MBOd zgłoszenia do działań dla poprawy bezpieczeństwa.pdf807.81 KBInformacje na temat wdrożenia Part-26.pdf975.83 KBRozwijanie ACRM a poziom operacji lotniczych przewoźnika.pdf41.1 MBWykonywanie lotów między zakończeniem szkolenia a wydaniem licencji - aspekty prawne a bezpieczeństwo.pdf398.83 KBHolowanie szybowca za śmigłowcem - od pomysłu do pokazu.pdf2.86 MBNaruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu powietrznym jako przesłanka odpowiedzialności cywilnej i karnej.pdf276.16 KBPrzetwarzanie danych pasażerów lotniczych. Aktualne problemy prawne w kontekście ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa lotniczego.pdf2.92 MBDziałalność Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Analiza wybranych zdarzeń.pdf997.32 KBProblemy związane z wdrażaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach Part 145 AMO.pdf1003 KB