aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


Prezentujemy materiały doradcze przygotowane przez Międzynarodową Grupę Współpracy ds. Zarządzania Bezpieczeństwem (SM-ICG).


W lutym 2009 r. ICAO, EASA, FAA Office of Aviation Safety (AVS) i Transport Canada Civil Aviation (TCCA) zorganizowały spotkanie w celu omówienia możliwości współpracy dotyczącej wspólnego opracowywania materiałów doradczych dotyczących Krajowych Programów Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym (SSP) i Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS). Członkowie SM-ICG zgodzili się spotykać co pół roku (oprócz regularnych telekonferencji), utworzono też trzy grupy robocze, aby rozpocząć wspólne opracowywanie wytycznych. Inicjatywa ta zaowocowała całą gamą opracowań dostępnych dla każdego m.in. na portalu SKYbrary utworzonym przez EUROCONTROL.

  1. 10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o SMS-ie - Ta składająca się z trzech części broszura pokrótce definiuje SMS, opisuje jego cele i kluczowe procesy, identyfikuje kluczowe role i obowiązki w ramach SMS oraz przedstawia cechy organizacyjne i korzyści płynące ze skutecznego SMS. Opisuje również, czym SMS różni się od programu bezpieczeństwa lotów (flight safety program) i w jakiej pozostaje relacji do zarządzania jakością.

  2. Określanie wartości SMS - Ten dokument jest przeznaczony dla specjalistów ds. bezpieczeństwa, którzy rozumieją, że inwestycje w działania w zakresie bezpieczeństwa i programy zarządzania bezpieczeństwem (Safety Management Programs) są niezbędne do zapewnienia bezpiecznych operacji. Specjaliści ds. bezpieczeństwa i ich partnerzy ekonomiczni znają ludzkie i finansowe skutki poważnego zdarzenia lub wypadku. Zapobieganie takim stratom to zwrot z inwestycji w bezpieczeństwo. Jednak na całkowity zwrot z inwestycji mają również wpływ oszczędności operacyjne, takie jak przestrzeganie harmonogramów, zadowoleni klienci, zdrowsze miejsca pracy i pracownicy, mniej przeróbek technicznych i ściślejsza współpraca z władzami (Nadzorami Lotniczymi) - by wymienić tylko kilka przykładów. W tym dokumencie wyjaśniono kroki, które specjalista ds. bezpieczeństwa musi wykonać, aby obliczyć zwrot z inwestycji. Sama matematyka jest prosta - jednak złożoność problemu polega na zrównoważeniu kosztów z wartością zdarzeń, które się nie wydarzyły – niematerialną „wysoką wartością” bezpiecznych operacji. Dokument oraz załączony arkusz kalkulacyjny pomagają wszystkim stronom lepiej docenić i obliczyć zarówno koszt, jak i „wartość” bezpieczeństwa.

    Termin „zwrot z inwestycji” (ROI) lub analiza kosztów i korzyści jest częściej używany w arkuszu kalkulacyjnym ekonomisty (biznesmena) niż na spotkaniach specjalistów ds. bezpieczeństwa. Dzisiejsze organizacje prowadzące zarobkową działalność lotniczą w praktyce nie mają możliwości oddzielenia finansów od bezpieczeństwa. Ekonomia i zysk oraz bezpieczeństwo wzajemnie się dopełniają - nie można mieć jednego bez drugiego.

    Przydatne linki:

  3. Zasady podejmowania decyzji w oparciu o ryzyko - Niniejszy dokument omawia zasady niezbędne do skutecznego podejmowania decyzji w oparciu o ryzyko. Określa również odpowiednie atrybuty danych niezbędne do umożliwienia wykorzystania tych danych do podejmowania decyzji opartych na ryzyku oraz przedstawia uwagi i spostrzeżenia dotyczące zarządzania danymi.

    Zarządzanie bezpieczeństwem staje się standardem w zakresie bezpieczeństwa lotniczego na całym świecie. Zarządzanie ryzykami jest jednym z głównych elementów zarządzania bezpieczeństwem, a kluczowymi elementami skutecznego procesu zarządzania ryzykami są: identyfikacja zagrożeń, ocena ryzyk związanych z konsekwencjami tych zagrożeń oraz łagodzenie ryzyk uznanych za niedopuszczalne. Zarówno podmioty lotnicze jak i organy regulacyjne (Nadzory Lotnicze) mają odpowiednie role w zarządzaniu ryzykami lotniczymi. Obie strony muszą zarządzać ryzykami, chociaż charakter i zakres zagrożeń i procesów mogą być różne. Na przykład, podczas gdy podmiot lotniczy może identyfikować zagrożenia charakterystyczne przede wszystkim dla swojej własnej unikalnej organizacji, Nadzór Lotniczy może identyfikować zagrożenia wynikające z trendów pojawiających się w całym systemie lotniczym - na podstawie zagregowanych danych z wielu sektorów.

    Dobrze funkcjonujące procesy zarządzania bezpieczeństwem, niezależnie od tego, czy zostały ustanowione w ramach Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), czy Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym – KPBwLC (SSP), wymagają danych, na których oparte są analizy i oszacowania, a także strategii gwarantujących, że dane te posiadają określone atrybuty, takie jak zasadność, kompletność, aktualność, dostępność i dokładność. Ponadto, ponieważ zarządzanie bezpieczeństwem jest systemem opartym na danych, to jest ono zależne od skutecznego procesu zarządzania danymi. Zarządzanie danymi to ciągłe rozwijanie i utrzymywanie procesów i procedur w celu zapewnienia, że ​​organizacja posiada takie dane, których potrzebuje oraz że dane te są uporządkowane, wiarygodne i odpowiednie. Ustanowienie wymagań dotyczących atrybutów danych i planu zarządzania danymi umożliwi skuteczną identyfikację zagrożeń i ograniczenie ryzyka.

    Identyfikacja zagrożeń powinna być prowadzona zarówno podczas projektowania systemu, jak i procesów zmian w systemie, a zagrożenia powinny być cyklicznie (na bieżąco) identyfikowane poprzez ciągłe monitorowanie działania systemu. Podczas identyfikacji zagrożeń należy brać pod uwagę wszystkie możliwe źródła zagrożeń. Należy ocenić lub przeanalizować ryzyka związane z potencjalnymi skutkami każdego konkretnego zagrożenia, przy czym każde ryzyko jest iloczynem dotkliwości i prawdopodobieństwa. Następnie ryzyka, które organizacja uzna za niedopuszczalne, powinny zostać złagodzone.

    Przedstawiony do pobrania poniżej pełny dokument zawiera przegląd procesu podejmowania decyzji w oparciu o ryzyko, atrybutów danych, zarządzania tymi danymi oraz elementów zarządzania ryzykami. Ostatni rozdział zawiera przykłady istniejących procesów gromadzenia danych, identyfikacji zagrożeń i analizy przez Nadzory Lotnicze wchodzące w skład Safety Management International Collaboration Group (SM-ICG).

    Przydatne linki:

  4. Terminologia w Zarządzaniu Bezpieczeństwem - Celem tego dokumentu jest przedstawienie wspólnego zestawu terminów i definicji związanych z Zarządzaniem Bezpieczeństwem do użytku przez środowisko lotnictwa cywilnego oraz pomoc w skutecznej komunikacji i wymianie informacji dotyczących bezpieczeństwa. Niniejszy dokument został zaktualizowany w celu dostosowania go do Załącznika 19 ICAO, Zmiany 1.

    Zarówno podmioty lotnicze, jak i cywilne Nadzory Lotnicze muszą zarządzać ryzykiem, chociaż charakter i zakres zagrożeń mogą być różne. Na przykład, podczas gdy podmiot lotniczy może identyfikować zagrożenia charakterystyczne przede wszystkim dla swojej własnej unikalnej organizacji, Nadzór Lotniczy może identyfikować zagrożenia wynikające z trendów pojawiających się w całym systemie lotniczym - na podstawie zagregowanych danych z wielu podmiotów lotniczych. Zatem, aby umożliwić menedżerom niezależnie od typu organizacji podejmowanie decyzji w oparciu o ryzyko, organizacje te muszą posiadać i analizować dane dotyczące bezpieczeństwa w celu identyfikacji zagrożeń występujących w ich działalności. W związku z tym do agregowania tych danych niezbędne jest stosowanie wspólnej terminologii i definicji.

    Rozważając potrzebę gromadzenia, agregowania, analizowania i udostępniania informacji dotyczących bezpieczeństwa przez organizacje, członkowie SM-ICG zdecydowali, że konieczne jest uzgodnienie zestawu terminów i definicji związanych z Zarządzaniem Bezpieczeństwem. SM-ICG wykorzystała do tego swoją własną i zewnętrzną wiedzę ekspercką, i zostały one opracowane w drodze szczegółowego i przemyślanego procesu.

    Przydatne linki:

  5. Stanowisko SM-ICG w sprawie relacji SMS/QMS - Ważne jest, aby każda organizacja lotnicza ustanowiła system zarządzania z jasno określonymi zakresami odpowiedzialności i kompetencji, procesami i procedurami, tak aby poziom bezpieczeństwa był utrzymywany na akceptowalnym poziomie (w ramach Zarządzania Bezpieczeństwem) i osiągane były określone wyniki (w ramach Zarządzania Jakością). Zarządzanie Bezpieczeństwem i Zarządzanie Jakością uzupełniają się nawzajem, zatem, by osiągnąć ogólne cele organizacji w zakresie bezpieczeństwa konieczna jest współpraca. W niniejszym artykule wyjaśniono podobieństwa, różnice i relacje (interakcje) między Zarządzaniem Jakością (QMS) a Zarządzaniem Bezpieczeństwem (SMS).

    Przydatne linki:
  1. Zbiór podstawowych informacji o SMS dla organizacji zajmujących się projektowaniem, wytwarzaniem i produkcją (POA/DOA) – Wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) to wymóg określony w Załączniku 19 ICAO również dla organizacji odpowiedzialnych za projektowanie typu i/lub produkcję silników lotniczych i śmigieł. Bezpieczeństwo produktu jest określane i odzwierciedlane w praktykach i zachowaniach w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy, a także w procesie produkcji. Kierownicy ds. Bezpieczeństwa (Safety Managers), zarządzając swoim SMS, muszą brać pod uwagę bezpieczeństwo pracowników, procesów i samych produktów (np. podzespołów jak i całych statków powietrznych), oraz zrozumieć, w jaki sposób praktyki i zachowania mogą wpływać na wyniki organizacji w zakresie bezpieczeństwa. Jest to więc lektura przeznaczona przede wszystkim (ale nie tylko) dla organizacji projektujących, wytwarzających i produkujących.

    Przydatny link:
  1. Integracja SMS – punkty do rozważenia - Celem tego dokumentu jest przedstawienie czytelnikowi najlepszych praktyk dotyczących integracji wielu różnych Systemów Zarządzania funkcjonujących w organizacjach lotniczych. Dokument uwzględnia wiele scenariuszy związanych z integracją różnych systemów operacyjnych i nie dotyczy wyłącznie Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS). Obejmuje wiele kluczowych obszarów, które mogą wymagać uwagi i przeglądu, oraz zawiera porady dotyczące udanej integracji systemów.

    Zawarto w nim ponadto wytyczne dla Nadzorów Lotniczych w zakresie integracji różnych systemów regulowanych i nieuregulowanych (np. BHP, ochrony środowiska / przyrody) ze środowiskiem Zarządzania Bezpieczeństwem. Obejmuje również różne scenariusze integracji i oferuje przydatne wskazówki, jak radzić sobie w takich sytuacjach.

    Dokument opiera się na wieloletnich doświadczeniach Państw Członkowskich Safety Management International Collaboration Group (SM-ICG) i tam, gdzie to możliwe, wskazuje czytelnikowi dodatkowe lektury jeżeli chciałby on pogłębić swą wiedzę na dany temat.

    Przydatne linki:

  1. Narzędzie i wytyczne do oceny Kultury Bezpieczeństwa w branży lotniczej – Przedstawione narzędzie i wytyczne mają przede wszystkim pomóc inspektorom Nadzoru Lotniczego w identyfikacji kwestii kulturowych w ramach działań nadzorczych. Jest ono jednakże również bardzo przydatne dla Kierowników ds. Bezpieczeństwa lub audytorów zewnętrznych i wewnętrznych funkcjonujących w organizacjach. Przewodnik i narzędzie:

      • Wspierają oceny SMS poprzez włączenie do nich jakościowej oceny Kultury Bezpieczeństwa w organizacji.
      • Opierają się na wcześniejszych badaniach akademickich, ale nie oceniają Kultury Bezpieczeństwa w sposób ilościowy.
      • Wspierają inspektorów Nadzoru Lotniczego w rozpoznawaniu i ocenie różnych poziomów dojrzałości Kultury Bezpieczeństwa w trakcie działań nadzorczych. Wyjaśniają również koncepcję Kultury Bezpieczeństwa i sposób korzystania z narzędzia do oceny Kultury Bezpieczeństwa w przemyśle/branży lotniczej.

Ważne jest, aby czytelnik zdawał sobie sprawę, że postrzeganie Kultury Bezpieczeństwa praktycznie zawsze będzie się różnić w zależności od ludzi, których o nią zapytamy: kierownictwa i pracowników. Pytania oceniające zostały podzielone na te dostosowane do oceny poglądów kierownictwa i odpowiadające im pytania dotyczące opinii pracowników. Skupienie się na tych dwóch poziomach organizacyjnych w ramach oceny Kultury Bezpieczeństwa funkcjonującej / panującej w danym podmiocie lotniczym dostarcza cennych informacji do identyfikacji potencjalnych rozbieżności w zakresie jej postrzegania między przedstawicielami tych dwu grup.

Przydatne linki:

  1. Postawy i zachowania w skutecznym SMS (broszura)Niniejsza broszura jest utrzymana w tym samym duchu, co dwie inne broszury SM-ICG: „10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o SMS” i „Krajowy Program Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym – KPBwLC (SSP)” – jest to zatem stosunkowo krótki dokument omawiający podstawowe zasady, wymagania, zdolności i zasoby konieczne dla organizacji i osób funkcyjnych oraz pracowników, aby skutecznie zarządzać bezpieczeństwem. Poruszone w niej tematy obejmują m.in.:
      • Co to jest system zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
      • Skuteczne nie równa się skomplikowane.
      •  Pozytywne cechy indywidualne.
      •  Negatywne cechy indywidualne.
      • Charakterystyka pozytywnej Kultury Bezpieczeństwa.
      •  Wskaźniki „zdrowego” SMS-a.
      •  Wskaźniki „niezdrowego” SMS-a.
      •  Przepisy prawne a dobre praktyki branżowe.

Przydatny link:

  1. Taksonomia Zagrożeń - Przykłady - Celem przedmiotowego dokumentu jest wprowadzenie do podstawowej taksonomii zagrożeń i przedstawienie przykładów zagrożeń określonych dla każdej z przyjętych kategorii dla różnych sektorów lotniczych. Niniejszy dokument jest przeznaczony do użytku przez Podmioty Lotnicze (Organizacje) znajdujące się na początkowych etapach wdrażania / rozwoju swoich Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem i przedstawia jedynie podstawowe przykłady taksonomii, dlatego zalecane jest jednoczesne korzystanie z dodatkowych źródeł.

    Dokument ten został przekazany do dalszego rozpatrzenia Zespołowi ds. Bezpieczeństwa Lotnictwa Komercyjnego (CAST) oraz Zespołowi ds. Wspólnej Taksonomii ICAO (CICTT).

    W 2010 roku SM-ICG opublikowała opracowanie dotyczące wspólnej taksonomii w zakresie zagrożeń, w którym zaproponowała proces opracowywania wspólnej taksonomii dla zagrożeń związanych z lotnictwem cywilnym, zawierający przesłanki i spostrzeżenia ekspertów, propozycje ogólnych definicji zagrożeń, a także systematyczne krótkoterminowe i długoterminowe podejście do opracowywania taksonomii i kategoryzacji zagrożeń. Ponieważ Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zdefiniowała termin „zagrożenie” w Załączniku 19, Wydanie 2, a CICTT zaakceptowała kategorie (wysokopoziomowe) Zagrożeń zaproponowane przez SM-ICG, to w związku z powyższym niniejszy dokument zastępuje wcześniejszy (dotyczący opracowania wspólnej taksonomii zagrożeń).

    Przydatne linki:

  2. Kultura Bezpieczeństwa a skuteczne Zarządzanie Bezpieczeństwem – W broszurze tej krótko omówiono Kulturę Bezpieczeństwa i jej powiązania ze zgłaszaniem zdarzeń lotniczych, podejmowaniem świadomych decyzji oraz zachowaniami organizacyjnymi. Opisano również kwestie „wdrożenia”, dojrzałości oraz oceny Kultury Bezpieczeństwa.

    Przydatne linki:

  3. SMS dla małych organizacji - Ten materiał zawiera wskazówki i narzędzia do wdrażania i oceny Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) w mniejszych organizacjach i jest dedykowany specjalnie dla małych organizacji lotniczych implementujących SMS (istnieje jeszcze drugi – analogiczny - dla Nadzorów Lotniczych). Tworząc go wzięto pod uwagę charakterystyczne cechy małej organizacji oraz środowisko i ograniczenia, w których ona działa. Materiał zawiera podstawowe narzędzia do planowania wdrożenia SMS, wytyczne dotyczące opracowania Podręcznika Zarządzania Bezpieczeństwem danej organizacji, szablony formularzy do wykorzystania w systemach zgłaszania (tu należy jednak pamiętać, że w UE zgłaszanie zdarzeń lotniczych odbywa się poprzez portal Aviation Reporting - ECCAIRS 2.0), wytyczne dotyczące identyfikacji zagrożeń / analizy przyczyn źródłowych i procedury do wykorzystania w ramach zarządzania ryzykiem, szablony formularzy dokumentowania / raportowania działań zapobiegawczych / korygujących, zasady opracowywania Wskaźników Poziomu Bezpieczeństwa (SPIs), kwestie Zarządzania Zmianami i przeglądów Systemu Zarządzania oraz wskazówki dotyczące kluczowych procesów w ramach SMS.

    Przydatne linki:

  4. Rola Kierownika Liniowego / niższego szczebla / pierwszoliniowego (Frontline Managera) w SMS – Dokument dostarcza praktycznych wskazówek dla kierowników na pierwszej linii /  pierwszoliniowych, mających duży wpływ na faktyczne wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) w swoich organizacjach.

    Przydatne linki:

  5. Rola Kierownika ds. Bezpieczeństwa (Safety Managera) w SMS - W dokumencie tym (oraz dodatkowo jego skróconej wersji broszurowej) przedstawiono wskazówki dotyczące ról i obowiązków Kierownika ds. Bezpieczeństwa, wymaganej od niego wiedzy, umiejętności i postawy, przykłady zasad jakimi powinien się kierować (nakazów i zakazów), rozważania na temat skalowalności jego zadań w oparciu o wielkość i złożoność organizacji oraz proponowany program szkolenia.

    Ważne jest, aby nie postrzegać ról i obowiązków Kierownika ds. Bezpieczeństwa w izolacji, ale raczej, jak rola ta powinna być zintegrowana z funkcjonowaniem całej organizacji. Ponadto ważne jest, aby wszelkie decyzje podjęte w odniesieniu do roli Kierownika ds. Bezpieczeństwa nie naruszały obowiązków spoczywających na innych kierownikach. Wreszcie ważne jest również, aby wziąć pod uwagę to, że w zależności od wielkości i złożoności organizacji, te role i obowiązki mogą się dość znacznie różnić w szczegółach.

    Ten dokument jest przeznaczony przede wszystkim dla Kierowników ds. Bezpieczeństwa, jednakże powinien być również bardzo pomocny dla kadry kierowniczej wyższego szczebla i Nadzorów Lotniczych oraz wszystkich tych, którzy chcą lepiej zrozumieć role i obowiązki Kierownika ds. Bezpieczeństwa we wdrażaniu i utrzymywaniu Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS).

    Przydatne linki:

  6. Rola Kierownika Odpowiedzialnego i/lub wyższego szczebla (Senior Managera) w SMS – Dokument zawiera praktyczne wskazówki, mające pomóc kierownikom (menedżerom) wyższego szczebla zrozumieć kwestie przywództwa, odpowiedzialności (w tym również i odpowiedzialności prawnej) w odniesieniu do SMS. 

    Przydatny link:


    Wybrane materiały, nad którymi SM-ICG wciąż jeszcze pracuje:

      • Rola Kierownika Bezpieczeństwa (Safety Managera) w SMS, w tym wymagania dotyczące kompetencji i szkoleń -> Safety Manager’s Role in SMS, including competency and training requirements;
      • Zaktualizowana terminologia Zarządzania Bezpieczeństwem -> Updated Safety Management Terminology, bo powinny one zainteresować wielu z Państwa kiedy już zostaną wydane.

 

 

 

 

Przypominamy!

Safety Information Bulletin

  • każdy Operator jest zobowiązany do analizowania i podejmowania działań, które uzna za właściwe w celu minimalizowania zagrożeń wskazanych w Biuletynach Informacji Bezpieczeństwa publikowanych przez EASA (http://ad.easa.europa.eu/sib-docs/page-1) oraz na stronie internetowej ULC (http://www.ulc.gov.pl/pl/operacje-lotnicze/biuletyny-informacyjne-bezpieczenstwa-sib-operacje)  
  • działania podejmowane przez Operatorów powinny zostać udokumentowane w szczególności w rejestrze ocenianych ryzyk
  • w celu weryfikacji podjętych przez Operatora działań w ramach realizacji SIB Organ nadzoru może wezwać Operatora do przedłożenia dowodów podjętych działań i ich wyników
  • kontrole prowadzone w ramach programu ciągłego nadzoru obejmują również ocenę sposobu postępowania Operatorów z SIB w świetle zapisów OM, a w szczególności weryfikacji dowodów na przeprowadzenie działań zalecanych w SIB i ich analizy

Biuletyny Operacyjne wydawane przez Operatorów

  • każdy Operator wydający Biuletyny Operacyjne powinien zawiadomić Organ nadzoru o ich publikacji poprzez przesłanie do Departamentu Operacyjno-Lotniczego oraz na adres

Do właściwości Departamentu Techniki Lotniczej, jako komórki wiodącej, należy prowadzenie spraw dotyczących zdatności i nadzoru nad ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych, silników, śmigieł, części składowych (wyroby lotnicze) oraz z zakresu projektowania, produkcji i obsługi technicznej statków powietrznych i wyrobów lotniczych, a także oznakowania i rejestracji statków powietrznych oraz ochrony środowiska związanej z eksploatacją statków powietrznych, w zakresie hałasu i emisji spalin.

Dyrektor: Andrzej Kotwica 

Departament Techniki Lotniczej przypomina o obowiązku spełniania formalnych wymagań dotyczących sposobu reprezentowania strony, ustalonych w przepisach prawa, w przypadku składania pism i wniosków do Urzędu.
Osoby prawne, występujące w postępowaniu administracyjnym jako strony, działają przez swoich ustawowych lub statutowych przedstawicieli zgodnie z reprezentacją wynikającą z KRS.
Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, strona postępowania może również działać przez pełnomocnika. W takich przypadkach do akt każdej sprawy powinien zostać dołączony oryginał pełnomocnictwa albo jego kopia poświadczona za zgodność przez notariusza. Zgodnie z przepisami ustawy o opłacie skarbowej złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej. Potwierdzenie wniesienia opłaty należy dołączyć do składanego pełnomocnictwa.
Stwierdzone braki będą skutkować wezwaniem do ich usunięcia w określonym czasie, a ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.


Treść przeniesiona do nowej lokalizacji:
https://www.ulc.gov.pl/pl/urzadzenia-latajace

 

Zanim rozpoczną Państwo podróż lotniczą prosimy upewnić się, czy są Państwo dobrze przygotowani do jej odbycia. Aby ułatwić Państwu zadanie prosimy o zapoznanie się z przygotowanym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego przewodnikiem dla pasażerów.
rezerwacja.jpgbagaż dokumenty
na lotnisku Kontrola bezpieczeństwa podróż z dzieckiem osobny niepełnosprawne transport zwierząt lot a zdrowie dodatkowe informacje
 
 

Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) jest wyspecjalizowaną agencją ONZ utworzoną w 1944 r. Jej główna siedziba znajduje się w Montrealu. ICAO współpracuje ze 193 państwami członkowskimi i grupami interesariuszy, mając na celu osiągnięcie porozumienia w sprawie międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania (SARPs) oraz polityk wspierających bezpieczny, wydajny, ekonomicznie zrównoważony i ekologiczny sektor lotnictwa cywilnego. SARPs są wykorzystywane przez państwa członkowskie ICAO w celu zapewnienia zgodności funkcjonowania lokalnego lotnictwa i przepisów z normami globalnymi.

Oprócz podstawowej pracy nad międzynarodowymi SARPs i politykami lotniczymi państw członkowskich i przemysłu, a także działalnością z zakresu wielu innych priorytetów i programów, ICAO koordynuje również pomoc państwom członkowskim w realizacji licznych celów w zakresie rozwoju lotnictwa; tworzy globalne plany w zakresie bezpieczeństwa, ochrony i żeglugi powietrznej; monitoruje i opracowuje raporty dotyczące licznych wskaźników wydajności sektora transportu lotniczego; kontroluje możliwości w zakresie nadzoru nad lotnictwem w państwach członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i ochrony.

Polska bierze udział w Zgromadzeniu ICAO zwoływanym nie rzadziej niż raz na trzy lata. Nadzwyczajne posiedzenie Zgromadzenia może zostać zwołane w każdej chwili na wniosek Rady lub na wniosek co najmniej jednej piątej łącznej liczby państw członkowskich. Zgromadzenie ma wiele uprawnień i obowiązków, między innymi: wybór państw członkowskich do reprezentowania w Radzie; rewizja i podejmowanie odpowiednich działań w sprawie sprawozdań Rady i decydowanie o wszelkich sprawach zgłoszonych Zgromadzeniu przez Radę; zatwierdzanie budżetu Organizacji.

W latach 2013-2016 Polska jako jeden z 36 krajów członkowskich była członkiem Rady ICAO biorąc czynny udział w pracach tej Organizacji.

W ramach współpracy z ICAO Prezes ULC wraz z ekspertami z Urzędu bierze udział w Zgromadzeniach i konferencjach wysokiego szczebla. Ponadto eksperci ULC uczestniczą w pracach paneli i grup roboczych organizacji.

(NIE)WIELKI TEST WIEDZY O LOTNICTWIE

Regulamin:

pdfplik do pobrania266.52 KB

Regulacje europejskie

Wymagania UE dotyczące certyfikacji lotnisk

Do najważniejszych regulacji prawnych Unii Europejskiej określających wymagania dla lotnisk podlegających obowiązkowi certyfikacji należą:

    ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91.
    Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008.
        „Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (AMC) oraz materiały zawierające wytyczne (GM) w zakresie wymagań dla władz, organizacji i funkcjonowania lotnisk” wydanie pierwsze z dnia 27 lutego 2014 r. obejmujące zmianę nr 1 wprowadzoną w dniu 23 maja 2016 r. decyzją Dyrektora Wykonawczego EASA nr 2016/009/R oraz zmianę nr 2 wprowadzoną w dniu 10 lipca 2017 r. decyzją nr 2017/017/R.
        „Specyfikacje certyfikacyjne (CS) i materiały zawierające wytyczne (GM) do projektowania lotnisk wydanie czwarte z dnia 8 grudnia 2017 r. wprowadzone decyzją nr 2017/021/R.
        Specyfikacje certyfikacyjne (CS) i materiały zawierające wytyczne (GM) do projektowania zlokalizowanych na lotniskach objętych wymaganiami rozporządzenia (EU) 2018/1139 naziemnych lotnisk VFR dla śmigłowców wydanie pierwsze z dnia 23 maja 2019 roku wprowadzone decyzją nr 2019/012/R.

Łatwo Dostępne Przepisy dla Lotnisk (Rozporządzenie (UE) Nr 139/2014)

W dniu 24 maja 2019 r. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała na swojej stronie internetowej kolejne wydanie dokumentu „Easy Access Rules for Aerodromes (Regulation (EU) No 139/2014)”. Dokument ten zawiera obowiązujące przepisy UE dotyczące lotnisk użytku publicznego w skonsolidowanej i łatwej do użycia formie, z zastosowaniem automatycznych łączy i zakładek.

Niniejsze wydanie obejmuje:

    Rozporządzenie (UE) nr 139/2014 (uwzględniające zmiany definicji przyrządowej drogi startowej wprowadzone „rozporządzeniem (UE) 2018/401”), wraz z załącznikami:

    ZAŁĄCZNIK I — Definicje terminów używanych w Załącznikach II – IV;
    ZAŁĄCZNIK II — Część ADR.AR, Wymagania dla organów — Lotniska;
    ZAŁĄCZNIK III — Część ADR.OR, Wymagania dla organizacji — Operatorzy lotnisk;
    ZAŁĄCZNIK IV — Część ADR.OPS, Wymagania operacyjne – Lotniska.

    Akceptowalne sposoby spełniania wymagań (AMC) i materiały zawierające wytyczne (GM), (zmiana 2);
    Specyfikacje certyfikacyjne (CS) i materiał zawierające wytyczne (GM) dla projektowania lotnisk, „CS-ADR-DSN wydanie 4”, oraz
    Specyfikacje certyfikacyjne (CS) i materiały zawierające wytyczne (GM) do projektowania naziemnych lotnisk VFR dla śmigłowców znajdujących się na lotniskach podlegających wymaganiom Rozporządzenia (UE) 2018/1139, „CS-HPT-DSN - wydanie 1”, wprowadzone Decyzją ED nr 2019/012/R.

Dokument będzie regularnie aktualizowany przez EASA w celu uwzględnienia dalszych zmian przepisów UE dla lotnisk.

Urząd Lotnictwa Cywilnego opracował polską wersję dokumentu „Łatwo Dostępne Przepisy dla Lotnisk (Rozporządzenie (UE) Nr 139/2014)”. Dokument ten, podobnie jak w oryginale, został zaopatrzony w zakładki, aktywny spis treści i łącza do przywoływanych przepisów, co powinno znacznie ułatwić korzystanie z obowiązujących wymagań. Aktualna wersja „Łatwo Dostępnych Przepisów dla Lotnisk (Rozporządzenie (UE) Nr 139/2014)” w j. polskim, opracowana na podstawie dokumentu EASA opublikowanego w maju 2019 r. , w wersji WORD i PDF jest dostępna do pobrania poniżej.

Latwo_dostepne_przepisy_dla_lotnisk_pl_28.06.2019.docx

Latwo_dostepne_przepisy_dla_lotnisk_pl_28.06.2019.pdf

Uwagi do tłumaczenia można kierować do ULC na adres: .

(dotyczy urządzeń latających)

Do statków powietrznych klasyfikowanych jako urządzenia latające mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (D. U. z 2019 r., poz. 1497). Poniżej link do strony zawierającej odesłania do obowiązujących przepisów.

art. 33 ust. 2 i 4 – rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia.. - ULC

Obecnie obowiązuje rozporządzenie o klasyfikacji statków powietrznych określające między innymi klasyfikację statków powietrznych zaliczanych do klasy Urządzenie latające. Poniżej link do strony zawierającej odesłania do obowiązujących rozporządzeń Ministra Infrastruktury z dnia 5 sierpnia 2022 r. i z dnia 27 września 2022 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych. (D. U. z 2022 r., poz. 1939 i 2012).


art. 33 ust. 1 i 4 – rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych - ULC

Tabela – klasyfikacja statków powietrznych klasy Urządzenie latające

Klasyfikacja UL

 

 

 

 

 

 

 

 


Aktualna lista typów zatwierdzonych znajduje się na stronie Lista Typów Zatwierdzonych

Informacja dotycząca możliwości dokonania rezerwacji znaków i wpisu ultralekkiego statku powietrznego do ewidencji statków powietrznych, w tym przeprowadzenia procesu uznania certyfikatu typu importowanego statku powietrznego i wymaganych w tym procesie dokumentów umieszczona jest na stronie Urzędu - Ewidencja ultralekkich statków powietrznych - informacja ogólna - ULC.

Procedura oraz formularz wniosku o uznanie certyfikatu typu

Aktualny wykaz podmiotów zatwierdzających

pdfWykaz_Podmiotów_Zatwierdzających_6.03.23.pdf145.97 KB

Aktualna lista podmiotów wyspecjalizowanych

pdfLista_podmiotow_wyspecjalizowanych_22.06.23.pdf132.4 KB

Informacja o dokonaniu oceny zdatności urządzenia latającego 
W przypadku urządzenia latającego wpisanego do ewidencji statków powietrznych lub urządzenia latającego oznaczonego znakami rozpoznawczymi przydzielonymi producentowi lub podmiotowi oceniającemu wyrób lub jego projekt typu, informację o dokonaniu oceny zdatności, ze wskazaniem przyjętych wymagań technicznych oraz wydaniu pozwolenia na wykonywanie lotów, dopuszczenia do wykonywania lotów, poświadczenia zdatności do lotu lub oznaczenia zdatności, podmiot oceniający przekazuje do ewidencji przed pierwszym lotem urządzenia latającego, a w przypadku kolejnej oceny zdatności do lotu − w ciągu dziesięciu dni roboczych.


Druki i przykłady dokumentów:

Informacja o dokonaniu oceny zdatności

pdfplik do pobrania 629.84 KB

Wniosek o wpis na listę typów zatwierdzonych

pdfplik do pobrania 711.72 KB

Wniosek o wpis do wykazu podmiotów zatwierdzających

pdfplik do pobrania82.95 KB

Przykładowe DDP

pdfplik do pobrania351.36 KB

Przykładowe Świadectwo spełnienia wymagań technicznych

docxŚSWT_-_wzór_zatwierdzenia_zmiany.docx23.63 KB

docxŚSWT_-_wzór_zatwierdzenie_typu.docx22.12 KB

Przykładowy Arkusz spełnienia wymagań technicznych dla motolotni

docxWzór_arkusza_danych_technicznych_-_UL.PHG_23.02.2024.docx33.8 KB

Zgłoszenie aktualnego zakresu działalności przez podmiot wyspecjalizowany w ocenie zdatności do lotu urządzeń latających

pdfplik do pobrania285.3 KB

Zgłoszenie aktualnego zakresu działalnosci przez podmiot wyspecjalizowany w naprawie i obsłudze technicznej urzadzeń latających

pdfplik do pobrania285.15 KB 

Zgłoszenie aktualnego zakresu działalności przez podmiot wyspecjalizowany - zakres badawczy, naukowy lub eksperymentalny w obszarze urządzeń latających

pdfplik do pobrania250.22 KB

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAT DLA CZŁONKÓW PERSONELU LOTNICZEGO

W związku ze wzmożoną liczbą wpływających do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wniosków o wydanie m.in. licencji/ świadectwa kwalifikacji/ uprawnienia lotniczego/ zezwolenia na szkolenie lotnicze przypominamy, że zgodnie z art. 35 § 3 KPA kompletny wniosek powinien zostać rozpatrzony w okresie 30 dni od daty złożenia go w Urzędzie/ wpływu do ULC. Czas realizacji wniosku może ulec przedłużeniu, jeśli sprawa jest bardziej skomplikowana. Jeżeli planują Państwo korzystanie ze swojej nowowydanej licencji w najbliższym czasie, prosimy o uwzględnienie czasu realizacji wniosku w sprawie jej wydania i składanie kompletnej dokumentacji do Urzędu z odpowiednim wyprzedzeniem.

UWAGA! Osoby zainteresowane odbiorem licencji w delegaturze terenowej ULC informujemy, że istnieje możliwość ich przesłania do biur Delegatur Departamentu Techniki Lotniczej w Gdańsku, Wrocławiu i Rzeszowie oraz Jednostek Terenowych w Krakowie i Poznaniu. Licencje/świadectwa kwalifikacji będą wydane wyłącznie przez starszych administratorów w godzinach ich pracy. W przypadku nieobecności starszego administratora wydawanie licencji oraz świadectw kwalifikacji będzie czasowo zawieszane.
Jednocześnie informujemy, że ze względu na brak stanowisk administracyjnych w biurach Jednostek Terenowych w Bielsku-Białej, Goleniowie, Mielcu, Świdniku oraz Łodzi odbiór licencji/świadectw kwalifikacji w tych lokalizacjach nie jest możliwy.

Komunikat w sprawie zasad funkcjonowania obcych ośrodków szkolenia lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oferujących szkolenia do świadectw kwalifikacji.

pdf Treść Komunikatu 531.71 Kb

***


Załączniki do Rozporządzenia MTBiGM z dnia 13 sierpnia 2013 r. w sprawie działalności szkoleniowej personelu lotniczego podlegającej wpisowi do rejestru podmiotów szkolących (Dz. U. z 2013 r., poz. 1068) na podstawie art.95 a ust.4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo Lotnicze.

docZaświadczenie o wpisie do RPS67.5 KB
docOświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonania działalności szkoleniowej47.5 KB
docWniosek o wpis do RPS83.5 KB
docWniosek o rozszerzenie wpisu do RPS84.5 KB

 

Programy szkoleń do uzyskania świadectw kwalifikacji członków personelu lotniczego oraz wpisywanych do nich uprawnień prowadzonych przez podmioty szkolące:

Program szkolenia teoretycznego i praktycznego do uzyskania świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe (UAVO) z uprawnieniem podstawowym do wykonywania lotów w zasięgu i poza zasięgiem wzroku (BVLOS) oraz z uprawnieniem podstawowym do wykonywania lotów jedynie w zasięgu wzroku (VLOS)

http://edziennik.ulc.gov.pl/api/DU_ULC/2019/12/akt.pdf

Program szkolenia do uzyskania świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego oraz uprawnienień. - (PJ):

http://edziennik.ulc.gov.pl/#/legalact/2015/6/

Program szkolenia do uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota lotni oraz uprawnień - (PHP), (PGP), (PHGP), (PGH), (INS):

http://edziennik.ulc.gov.pl/#/legalact/2015/7/

Program szkolenia do uzyskania uprawnienia do pilotowania samolotu, śmigłowca, szybowca ultralekkiego i instruktora – (UAP), (UHP), (UGLP), (INS):

http://edziennik.ulc.gov.pl/#/legalact/2013/103/

Program szkolenia do uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota wiatrakowcowego oraz uprawnień – (UAGP), (UAG(L)), (INS):

http://edziennik.ulc.gov.pl/#/legalact/2017/511/        http://edziennik.ulc.gov.pl/#/legalact/2014/2/

Tabela opłat lotniczych:

oplaty_czesc_3_certyfikaty.docx

Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia lub odbytej praktyce do świadectw kwalifikacji:

Departament Personelu Lotniczego

adres e-mail:

Sekretariat LPL
tel: +48 22 520 72 83, fax +48 22 520 72 94

Dyrektor Departamentu
Wiktor Rosiński
tel.: +48 22 520 72 83 fax 22 520 72 94

 

Zastępca Dyrektora Departamentu
Szef Egzaminatorów Praktycznych Komisji Egzaminacyjnej
Bogusław Rak
tel.: +48 22 520 74 28
e-mail: l 


Naczelnik Inspektoratu Licencjonowania Personelu Lotniczego
Magdalena Szubińska
tel: +48 22 520 72 15
e-mail:

p. o. Naczelnika Inspektoratu Certyfikacji i Nadzoru
Anna Majewska
tel: +48 22 520 74 45
e-mail:

Naczelnik Inspektoratu Personelu Technicznego
Tadeusz Gembski
tel: +48 22 520 75 12
e-mail:  

Naczelny Lekarz Lotnictwa Cywilnego
lek. med. Robert Powierża
tel.: +48 22 520 74 27
e-mail:  

Naczelnik Inspektoratu ds. Egzaminowania Personelu Lotniczego
Przewodnicząca Komisji Egzaminacyjnej
Anna Pawłowska
tel.: +48 22 520 74 43
e-mail:

Szef Egzaminatorów Teoretycznych Komisji Egzaminacyjnej 
Patrycja Chacińska
tel.: +48 22 520 73 32
e-mail:

Sekretarz Komisji Egzaminacyjnej 
Marta Olczak
tel. +48 22 520 74 31
e-mail:

Naczelnik Wydziału Rejestru Personelu Lotniczego
Beata Łojszczyk
tel: +48 22 520 74 51, 520 74 52; fax +48 22 520 74 53
e-mail:  

Stanowisko ds. Analiz i Standardów Personelu Lotniczego
Agnieszka Cisłowska
tel.: +48 22 520 75 10

Typ: JAZZ
Producent: KOMPOL s.c. M.Grzyb T. Królikowski, ul. Malawskiego 1/134, 02-460 Warszawa
Certyfikat: Świadectwo spełnienia wymagań technicznych nr UL-PHG.17-001/2023
Posiadacz certyfikatu: KOMPOL s.c. M.Grzyb T. Królikowski, ul. Malawskiego 1/134, 02-460 Warszawa
Data wpisu na LTZ: 29.01.2024
Uwaga: Dotyczy poniższych modeli w kategorii K4 o MTOW do 472,5kg:
JAZZ 5S1, JAZZ 5S2, JAZZ 5S3, STRATUS P-15S JAZZ 582, STRATUS P-15S JAZZ 912 UL, STRATUS P-15S JAZZ 912 ULS.

pdfUL-PHG.17-001_2023.pdf669.13 KB

pdfZałącznk_1_do_Arkusza.pdf964.86 KB

pdfZałącznik_2_do_Arkusza.pdf347.52 KB

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies